a
برخی دوره های ما

پرسونا چیست؟ (Buyer Persona)

  /  بازاریابی محتوا   /  پرسونا چیست؟ (Buyer Persona)
مخاطب شناسی (Buyer Persona)

پرسونا چیست؟ (Buyer Persona)

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

پرسونا یک شخصیت ساختگی و نمایشی از مشتری ایده آلمون هست که براساس تحقیق بازار (Market Research) و اطلاعات واقعی از مشتری های فعلی مون می سازیم.

در طراحی پرسونا باید به اطلاعات دموگرافی، الگوهای رفتاری، انگیزه ها و اهداف مخاطبمون توجه کنیم، در واقع هرچی به جزئیات بیشتری توجه کنیم بهتره.

قوی ترین پرسوناها اونایی هستند که بر اساس مارکت ریسرچ و اطلاعات موجود از مخاطبین فعلی (از طریق نظرسنجی، مصاحبه، اطلاعات آنالیتیکس ابزارهای موجود و…) طراحی میشن.

 

چه تعداد پرسونا باید داشته باشیم؟

بسته به نوع بیزینس یا بلاگ شما، تعداد پرسوناهاتون میتونه از یکی تا ۲۰ تا متغیر باشه، اما هرچی تعدادشون کمتر باشه بهتره.

ایده ال ترین حالت ممکن ۲ تا ۳ پرسونا هست، اما اگه تازه وبلاگتون رو شروع کردین بهتره که با تعداد کم شروع کنین، چون در هر زمانی میتونین اونو توسعه بدید.

طراحی پرسونا به تیم کمک میکنه تا بتونه منابعش و نیروهاش رو بهتر به پروژه اختصاص بده و جذب مخاطب موفق تر عمل کنه و بفهمه چی بیشتر اونها رو ترغیب به خرید یا عکس العملی در بلاگ میکنه.

 

داشتن پرسونا کمک میکنه راحت تر بتونید به سوالات زیر جواب بدید:

  • چه نوع محتوایی باعث میشه که یک مخاطب خاص (که مد نظر ما هست) بهش واکنش نشون بده و عملی رو انجام بده که مد نظر ما هست؟ (مثلا پست رو لایک کنه یا با دیگران به اشتراک بذاره)
  • در پروسه خرید یا توجه مخاطب به محتوای بلاگ شما، ترجیح مخاطب چیه و به چه چیزهایی توجهش جلب میشه؟
  • مخاطبین شما چه مسائلی دارند که دوس دارن شما براشون حلش کنین و شما چطوری میتونین اینکارو براشون انجام بدید؟

 

پرسونای منفی چیه؟ (Negative Personas)

همونطوری که پرسونا یک شخصیت ساختگی و نمایشی از مشتری ایده آلمون هست، پرسونای منفی یک شخصیت ساختگی از کسی هست که نمیخوایم مشتریمون باشه و جز مشتریمون حسابش کنیم.

برای مثال: من یه بلاگ دارم که توش درباره سفر لاکچری مینویسم و پرسونای اصلی من کسانی هستند که درآمد ماهیانشون بالای ۱۰ میلیونه و طبیعتا کسانی که دانشجو هستند مخاطب من نیستن، بنابراین تو این مثال دانشجوها میشن پرسونای منفی.

 

چرا مشخص کردن پرسونای مشتری برای بلاگ یا بیزینسمون مهمه؟

  • طراحی پرسونا کمک میکنه تا مخاطب هدفمون رو بهتر بشناسیم و نیازهاشون رو درک کنیم و بدونیم باید درباره چه چیزی بنویسم که اونها بهش نیاز دارن.
  • داشتن یک پرسونایی که با جزییات طراحی شده کمک میکنه تا بدونیم زمانمون رو کجا و تو چه چیزی باید بیشتر فوکس کنیم و کدام بخش محتوا یا خدماتمون رو توسعه بدیم.
  • مشخص کردن پرسونا باعث میشه بدونیم چه محتواهایی رو باید تولید کنیم که مخاطبمون واقعا بهش نیاز و علاقه داره.
  • اگه بدونیم پرسونای هدفمون کیه بهتر میتونیم مخاطبین ارزشمندتری رو جذب کنیم.

 

چه کسانی از پرسونا استفاده می کنند؟

معمولا هم تیم مارکتینگ یک بیزینس از پرسونا استفاده میکنه، هم تیم فروش و هم پشتیبانی برای اینکه بدونن با چه مخاطبی سر و کار دارند.

 

چطور میتونیم از پرسونا در پروسه مارکتینگ و پروموت محتوا یا خدماتمون استفاده کنیم؟

طراحی پرسونا کمک میکنه تا بتونیم برای مخاطبمون محتوایی رو تولید کنیم که بهش نیاز داره یا خدماتی رو بدیم که دنبالشه. 

بخش جذاب ترش اینه که کمک میکنه تا بتونیم برای یه گروه مخاطب خاص (Segment) خدمات خاص تر یا محتوای خاص تری ارائه کنیم.

مثلا وقتی من بدونم تو وبسایت گردشگریم علاوه بر پرسونای اهل سفر معمولی، یه پرسونای هیچهایکر هم دارم، محتوایی تولید میکنم که به هیچهایک و امنیت در این مدل سفرها مربوط میشه و یا اگه بخوام محصولی بفروشم بدونم که این گروه به چه محصولاتی بیشتر علاقه دارند.

اگه شما درک درستی از مخاطبتون نداشته باشین، مثل اینه که دارین تو تاریکی تیر میندازین و نمیدونین قراره نتیجش چی باشه و اگه برای تولید محتوا و یا پروموتش هزینه کرده باشین عملا پولتون رو دور ریختین.

بهتون کمک میکنه که بدونین چه مدل محتوایی (متن، فیلم، عکس و…) بیشتر برای مخاطبتون جذابه و باید تولید کنید.

شناخت مخاطبتون کمک میکنه تا بدونین برای ارتباط برقرار کردن باهاش باید تو چه کانال های محتوایی و یا تبلیغاتی فعالیت کنید و یا تو چه سوشال مدیاهایی وارد بشین.

اینکه در نوشتن محتواتون باید از چه لحنی (Tone of voice) استفاده کنید هم خیلی به پرسوناتون بستگی داره و البته که در محتواتون از چه Call to action استفاده کنین مه مخاطب بهش واکنش نشون بده.

 

فرق پرسونا با دموگرافی چیه؟

دموگرافی شامل اطلاعات پایه درباره مخاطب هست (مثل سن، جنسیت و…) اما پرسونا شامل اطلاعات دقیق تر و با جزئیات تری هست که رفتار مخاطب و شخصیتش رو هم شامل میشه.

 

بعضی از اطلاعاتی که در دموگرافی به دست میاریم:

  • رنگ پوست
  • جنسیت
  • سن
  • شغل
  • وضعیت تاهل
  • وضعیت سکونت
  • و…

 

بعضی از اطلاعات دقیق تر و عمیق تری که در پرسونا بدست میاریم:

  • اینکه مخاطبمون ماشین نداره، بنابراین خرید آنلاین رو ترجیح میده و براش آسونتره
  • اینکه از موبایلش بیشتر از لپتاپش بیشتر استفاده میکنه، بنابراین وبسایت ما باید رو موبایل درست نمایش داده بشه، یا مثلا اگه لازمه برای خدماتمون اپلیکیشن طراحی کنیم.
  • اینکه مثلا استفاده از ایمیل رو بیشتر از sms ترجیح میده، پس ایمیل کانال بهتری برای پروموت محتوا یا خدماتمون هست.
  • اینکه اگه تایم زیادی رو در سوشال مدیا سپری میکنه، پس لازمه رو محتوای سوشال مدیامون خیلی کار کنیم.
  • و…

اگه به مباحث مربوط به بلاگینگ و تولید محتوا علاقه دارید، شرکت در دوره جامع بلاگینگ رو پیشنهاد می کنم.

 

این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید

متخصص SEO و دیجیتال مارکتینگ، بلاگر سفر

ارسال یک نظر

error: Content is protected !!

ثبت نام کاربر

بازیابی رمز عبور